vrijdag 21 oktober 2011

Test-rotonde-tje

Het is niet helemaal te begrijpen waarom zoiets een test-rondje heet. We rennen immers van de rotonde in Rozendaal naar de rotonde in Rozendaal en dan naar het stoplicht bij het viaduct op de Schelmseweg. Geen rondje, maar een rechte lijn met welgeteld twee bochten.

Ook het woord test is niet helemaal op zijn plaats omdat eenieder aan het eind de maat wordt genomen. Het heeft - voor de mannen althans - veel meer het aspect 'wedstrijd': ze bepalen de onderlinge positie op de apenrots.

Hoe dan ook, het traditionele testrondje is ingewisseld voor een nieuw testrondje. Dat maakt de zaak er niet simpeler op. In het oude testrondje is het knallen lichtelijk naar beneden en doodgaan op de laatste klim. Zonder reserve ga je dan van start. Het nieuwe testrondje maakt onzeker. De klim zit in het begin en je weet niet of je later in het traject van 3,5 km een prijs gaat betalen.

gem 3,37 min/km

Ik loop soepel weg. Het gaat snel, merk ik want ik zit de groep snelle jongens met trainer M. op de hielen. Dat is niet mijn niveau. Meteen neem ik gas terug. Als zij zo snel gaan, dan moet ik wel kapotgaan als ik ze volg. Zonder verzuring of pijn loop ik naar de rotonde bovenaan de Arnhemse Allee. Ben ik te langzaam? Geen idee. Ik merk wel dat ik trainer W. mij laat inhalen. Ik wil overhouden en een eigen race lopen.

afstand:3,57 km

Daarna is het een verrekt lang recht stuk, met een venijning stukje vals plat richting het viaduct over de A12. Het verval van daaraf tot het viaduct Apeldoornseweg is 2 meter. Lekker uitlopen is er niet bij, de kilometers gaan tellen. Ondertussen loop ik moederziel alleen tussen trainer W. en de rest. Ik verwacht achterhaald te worden, maar er gebeurt niks.

40 m hoogteverschil

Ik klok 15 minuten 53 seconden en 43 honderdste over 3,57 kilometer. Dat is een gemiddelde van 13,5 km per uur. Valt me helemaal niet tegen. Maar ja, dat begin, hoe moet je dat nu inschatten? Daar heb ik het toch laten liggen in alle voorzichtigheid. Het vorige winterse testrondje liep ik immers nog in 14 km per uur.

Nawoord: M. uit een dreigement. Als ik met deze snelheid geen snellere zevenheuvelenloop ren dan zij is het hommeles in huis. Dan gooi ik er met de pet naar. Deugt mijn wedstrijdinstelling niet. Ben ik een slapzak. Zij liep immers dit testrondje een volle minuut langzamer dan ik. De temperatuur stijgt in de woonkamer........

Geen opmerkingen: