zaterdag 1 september 2012

Gastblog M.: Veranderingen op de zaterdagochtend (2)

Waar mijn P. verstandig is en voor de korte route kiest, neem ik met de anderen de afslag voor een lange route. Op het marathon-schema staat voor vandaag een 35-er geprogrammeerd, de laatste écht lange duurloop voor Berlijn. Voor mij toch een soort van heilig moment: de laatste test voor Berlijn, vanaf nu is het nog een beetje doortrainen en heel blijven, het belangrijkste deel van de training zit erop, hiermee zullen we het moeten doen.

Het weer is fantastisch, heerlijk nazomerweer op de 1e dag van september, voor mij de mooiste tijd van het jaar. De hei staat nog in bloei. Coach J. heeft een prima route uitgestippeld (met dank!), hier en daar geholpen door Amazone C., die geheel in stijl helemaal in haar hum is op de paardenpaadjes. In de geest van Trailadept E. en Ultra F. nemen we zoveel mogelijk hoogtemeters. Als bonus lopen we over de Posbank bij Rheden, ooit mijn thuisbasis, waar ik met zoveel plezier mijn hardlooprondjes liep, die ik nog steeds mis. En ik loop soepel, zonder problemen. Bij thuiskomst staat de teller op 35,8 km., keurig.

Toch schuurt het een beetje, vandaag. Pas thuis realiseer ik me waar 'm dat nu écht in zit. Zo'n afstand van 35 km. moet je met ontzag benaderen, dat is niet zomaar ff een traininkje. Daarnaast is er het heilige moment van de laatste lange duurloop voor Berlijn. Dan past het niet als er een paar relatief onervaren lopers meeloopt, onvoorbereid - want onvoldoende drank en voeding - en voor mijn gevoel zonder respect voor de afstand en alleen ter meerdere eer en glorie van henzelf. Daar heb ik me aan lopen ergeren.

Marathon Berlijn 2006
Uiteindelijk ben ikzelf natuurlijk een grote sukkel: plezier in lopen moet vanuit jezelf komen, dat had ik me niet door anderen moeten laten afnemen. Helemaal niet bij zo'n laatste lange duurloop voor Berlijn, waarop ik me erg had verheugd. Dat was vandaag voor mij de belangrijkste les voor Berlijn: daar loop ik geheel en al voor mezelf, met mijn eigen plezier en met mijn eigen verdriet, dat ook. En dat laat ik me door niemand ontnemen. Egoïstisch? So be it.


PS Trailadept E. en Ulta F. (Team Runnersworld Arnhem) zijn vandaag keurig gefinisht op de 1e dag van hun TAR. De kop is eraf!

3 opmerkingen:

roeister J. zei

Marlies, goed gedaan, je laatste duurloop voor Berlijn zit er op, mooi gelopen en nu genieten van het taperen en de power in je benen laten komen! Stay focust!

Anoniem zei

Zeker niet egoïstisch hoor, gewoon realistisch. Met deze geweldig mooie route zijn wij er in ieder geval klaar voor. Met dank dat jullie thuisbasis ook mijn uitvalsbasis voor de LDL was en dank aan P voor de versgeperste vitamientjes! Het aftellen kan nu echt beginnen.
Amazone C

trainer M zei

Hoi M
Laat je niet afleiden door bijzaken. Leuk en geld te lezen dat je helemaal klaar bent. Nu genieten van het laatste "stukje" van je voorbereiding. En go for it, ik geloof in je (en de andere Berlin gangers).