maandag 17 juni 2013

Op historische grond

Het is niet leuk, wel indrukwekkend het monument langs de oude Arnhemseweg (tegenwoordig A50) tussen Apeldoorn en Arnhem. Ik stap even af en maak wat foto's. Thuis zoek ik het een en ander op. Het gaat om een misverstand, een aanslag op Rauter op 8 maart 1945. Juist, de man die ook al een rol speelde bij de deportatie van de mannen uit Putten. Geen vrachtwagen vol varkensvlees zoals gedacht, maar een limousine. Gevolg: lukraak mensen gefusilleerd. Op 8 maart 1945, nog geen twee maanden voor de bevrijding. Een schuldige plek.


Het is maandag, ik heb een vrije dag en stap op mijn Eddy Merckx-fietsje. Even twee uurtjes de benen laten herstellen van de duurloop van zaterdag. Het worden 50 kilometers in gemiddeld 26,1 kilometer per uur. Loop dat maar eens.

Ik kom dus langs het monument waarvan ik het bestaan niet wist. een trieste plek vooral ook omdat de A50 op de achtergrond bromt. Weinig sfeervolle stilte dus. Levert uiteindelijk niks op, zo'n oorlog.........

Geen opmerkingen: